Thursday, August 2, 2012

Medan Trip 2011

Alhamdulillah cuti sekolah 2 minggu. Maka kami sekeluarga beramai-ramai booking tiket Air Asia ke Medan. Ada banyak gambar dan video..
Video pertama ni bermula daripada kami berlepas dari rumah ayahngah di putrajaya.

Kami sampai je di airport Polonia dalam pukul 9.00 pagi, menunggu Hj Osman iaitu driver kami dan juga menunggu keluarga Rena yang akan menjemput dia balik ke rumah dia. Rena tak ikut percutian kami.

Tak lama kami menunggu,  terus disambut oleh Hj Osman.
Dia sediakan coaster sebab kami semua ada 12 orang. Hj Osman peramah, kami suka cara dia ketawa..

Beginilah pemandangan jalanraya di Medan. Bunyi hon kereta kat sini tak henti-henti. Hon tu agaknya sini macam "hai.." je. Tak pun "tumpang lalu..tumpang lalu.."sebab kena hon depa tak marah pon. Kalau kat Malaysia... hon aje terus kena carut.

Hj Osman bawa kami ke Istana Maimun dulu. Istana maimun ni merupakan istana Melayu di Medan. Tapi macam tak berapa maintain la...

Di Istana Maimun tak lama. Pukul 11.00 kami terus ke highway menuju ke Parapat.
Perjalanan agak jauh. enam jam kot..

Kami berhenti makan tengahari di mana ntah, lupa nama tempat ni.
Ha, ingat dah. Nama tempat ni Permatang Siantar.

Kami meneruskan lagi perjalanan menuju Parapat. Singgah isi minyak kat Pertamina. Cer compare haga minyak depa dengan kita punya.

Sampai di Parapat dah petang. Hujan renyai-renyai. Terus check in di Hotel Inna Parapat. Sekarang ni tengah mood Kong Xi Fa Chai. Semua hotel dihias warna merah.

Malamnya kami cari makanan di restoren berhampiran. Makngah Farah dengan ayahngah tak ikut.

Lepas menikmati keindahan alam kami naik bot ke Pulai Samosir. Nak tengok Batak Tomok.
On the way singgah di tempat Lagenda Batu Tergantung.

Ini kenangan semasa kita sampai di Pulau Samosir, ditengah-tengah Danau Toba yang terkenal dengan orang Batak. Orang Batak di sini beragama kristian. Pulaunya kecil sahaja dan pendapatan utama mereka ialah hasil pelancongan.
Ada seseorang offer diri nak jadi torist guide kami. Dia nak RM30.. so, jalanlah.
Tengok bazar dia. Kat sini semua orang kristian. Tak boleh makan suka-suka hati.

Masuk ke makam batak ni. Dengar apa dia cerita.

Masuk dalam istana Batak.
Berposing sakan dengan baju maharaja sidabutar nih..

HORAS.. ialah kata-kata welcome di Pulau ini.

Selesai tengok pulau tu, dah beli pun beberapa helai kain batik wangi .. kami balik semula ke Parapat.

Pagi besoknya daripada Parapat kami travel lagi menuju ke Medan.

Dalam perjalanan nanti kami akan singgah di air terjun yang terkenal iaitu Sipiso-piso.
menurut sumber internet, air terjun ini sebenarnya si pisau-pisau tapi dalam sebutan indonesia
pisau dah jadi piso. Kita tengok bentuknya nanti ye ke macam pisau.

Keluar dari tempat air terjun kami jalan lagi menuju ke Medan. Waktu pun dah tak tau pukul berapa. Cadang nak solat jamak di hotel nanti je. Sebelum sampai kami singgah makan dulu. Punya la lapar, tengok berapa punya lahap depa makan. saja je tak masukkan muka ku dalam video sebab aku makan lagi la banyak.

Check in di hotel. Berehat sementara menunggu nak pergi shopping.
letih....! Perjalanan hampir sehari suntuk. 6 orang anak pun mengurut ayah depa yang sakit belakang (macam la dia yang memandu).

Petang pukul 6.00 kami keluar shopping di sekitar pekan Berastagi. Sini macam Cameron Highland. Sejuk dan produknya banyak buah dan sayuran.

Esok paginya kami bersarapan di hotel tempat kami menginap ni.
Nasuha yang selalu teruja bila mendengar muzik. Amni pun terpengaruh sekali.

Selepas sarapan kami bergerak meninggalkan Berastagi. Menuju ke Medan, perjalanan yang jauh lagi. Tapi tak la sejauh semalam. Nampak banyak kedai makan Babi Panggang. Tengahari kami dah sampai Medan. Sampai  di Medan kami Check ini di Hotel Inna Medan pulak.

Kami rehat jap lepas tu pergi lunch kat restoren Garuda. Ni yang best nih..Datang Indonesia ni macam orang kaya betul. Kat Malaysia pun tak makan restoran macam ni. Makan-mewah-mewah macam ni sekeluarga besar baru RM160.

Petangnya jalan jalan kat Pasar Ikan Lama. Banyak jual batik. Tapi versi indon la.

Pagi esoknya kami jalan-jalan sekitar Medan dan kemudian shopping di Pasar Petisah.
(Petisah ni tempat barang-barang branded) Tapi tak beli apa pun..

Yang ni hangpa kena tengok. Takdak di Malaysia. Backdrop untuk dedicate kepada pengantin kot.. banyak display tepi jalan.

Masa makan tengahari the next day Hj Osman bawak kami kat restoren Minang pulak. OK jugak...

akhirnya kami pun balik. Semua orang dah letih. Semua pun dah rindukan Malaysia 'terutama jalanrayanya yang cantik'. Faris pun dah buat perangai.

Begitulah percutian kami yang menarik pada tahun ini. Bercuti tanpa melalui agen ni relax sikit sebab kita yang tentukan jadual. boleh pilih2 nak hotel mahal ke..murah ke.. kesimpulannya kami hanya spent 60% daripada kos asal kalau guna agen. Terima kasih pada Hj Osman. lain kali kita arrange lagi ye..