Wednesday, June 8, 2011

Ayat-ayat cinta

Hari ini 6.6.2011 aku baru habis baca novel ayat-ayat cinta tulisan Habiburrahman Al Saerozi. Novel ni dah lama keluar. Novel glamour yang lagunya Rossa nyanyi. Ada filem lagi. Aku pun baca e-book saja yang aku download dari 4shared.com. Senang tak payah nak carry naskah novel tebal ke sana ke mari. bila sempat sambung baca sikit sikit.
seperempat yang pertama agak boring sebab bahasa pun Indonesia. Banyak istilah yang aku pun ketawa bila baca. contohnya perempuan memakai purdah disebut 'perempuan bercadar'. Antara yang aku gelak lagi ialah dialog "cuaca sangat panas lalu kunyalakan kipas angin". hehehe... boleh nyala-nyala pulak kipas..
Tapi dah sampai separuh fuh sedih gila.. memang sesuai novel ni dikatakan novel pembangun jiwa. Mengisahkan mahasiswa Indonesia yang menuntut di Mesir dengan penuh survival tapi berpegang teguh pada agama. ada 4 orang wanita suka kat dia at one time. salah seorang ialah isterinya yang berpurdah tapi rupa-rupanya sungguh cantik dan kaya raya. Sorang lagi penganut kristian yang akhirnya mendapat hidayah sebelum mati. sorang lagi mahasiswi yang selama ini dia pun admire diam-diam tapi pompuan tu terlambat cakap sikit je. cisss... menyesalnya. Sorang lagi ialah pompuan malang yang dia tolong tapi tak kenang budi. Pompuan tu fitnah dia yang menyebabkan dia disumbat ke penjara.
Nadhirah, Luqman, Faris, Nabilah, Najihah dan Nasuha cubalah baca buku ni nanti. Sebab ia banyak mendidik tentang keimanan, cinta pada Alquran, penghayatan islam yang sebenar dan kita akan termotivasi untuk jadi seperti Fahri, hero dalam novel ini. Ayat-ayat cinta yang dimaksudkan rupa-rupanya kalimah-kalimah suci dalam Alquran yang Allah turunkan untuk makhluknya dengan kasih sayang yang tidak terbatas. Ibu bagi 5 bintang untuk novel ini.
Disini ada link untuk sesiapa yang nak baca dan kalau dah baca barulah boleh faham video Rossa dan lirik lagu ini sbenarnya. Dulu aku tau nyanyi je..
E book:  http://www.4shared.com/document/I7RjIQuO/Novel_Ayat_Ayat_Cinta.html

No comments:

Post a Comment