Pelajar di sekolah ibarat anak aku
sendiri. Setiap orang daripada mereka aku pandang dengan rasa tanggungjawab. Setiap
detik aku tak henti mendoakan yang terbaik untuk mereka.
Oleh kerana platform aku ialah pusat
sumber, jadi aku tak pernah berhenti memikirkan kaedah yang terbaik untuk
mengajak mereka membaca. Program Nilam yang aku perjuangkan setiap tahun
sehingga melabelkan diriku sebagai guru nilam yang dipandang `boring` oleh
pelajar.
Tahun ini aku mencuba lagi kaedah baru. Pendekatan aku kali ini
menggunakan keratan majalah.
Pemerhatian selama beberapa tahun menunjukkan yang
pelajar langsung tidak berminat dengan buku. Terutama yang berbahasa Inggeris. Ini
kerana buku memakan masa yang lama untuk dihabiskan. Pelajar juga keliru isi
yang mana sesuai dijadikan sinopsis. Maka akhirnya jika mereka dipaksa merekod
buku nilam, maka mereka menyalin saja sinopsis di belakang buku tanpa membaca
bukunya.
Aku juga pernah menggunakan keratan
akhbar. Rasionalnya keratan akhbar merupakan bahan yang termurah. Kalau hilang
pun apalah nak dihairankan. Seluruh tenaga pengawas pusat sumber ku kerah
menggunting keratan yang menarik. Aku sendiri memperuntuk masa setiap hari
memilih artikel yang sesuai untuk dipotong dan dibuat koleksi.
Namun akhirnya keratan akhbar juga
dipandang sepi. Mungkin kerana kebanyakannya tidak berwarna dan dipenuhi teks
dari font Times New Roman yang bersaiz kecil.
Aku juga pernah menyediakan bahan bacaan
berwarna dari sumber internet. Tapi akhirnya aku sendiri yang tidak tahan
dengan kos cetakan yang besar. Remuk juga hati bila melihat keratan dari
internet itu dijadikan kapal terbang dan ditambah misai sana sini jika terdapat
wajah manusia di dalamnya.
Suatu hari sewaktu aku mengasingkan
majalah lama untuk dibuang, timbul perasaan tidak ingin membazir bila tepandang
artikel yang maklumatnya sangat berguna. Di pusat sumber sekolahku, majalah
juga dipandang sepi. Pelajarku hanya sukakan Majalah Mangga dan akhbar Harian Metro.
Majalah yang rosak biasanya bukan kerana lunyai akibat dibaca. Sebaliknya semuanya
mangsa vandalisme. Pelajar akan mengoyakkan mana mana gambar yang didapati
relevan untuk ditampal dalam folio kerja kursus.
Mulai saat itu aku mula mengumpul keratan
majalah. Sumbernya tidak semestinya datang dari majalah ilmiah sahaja. Habis kukerah
agar sesiapa yang mempunyai majalah lama agar menghantarkannya ke pusat sumber
untuk dipotong. Akhirnya aku mempunyai koleksi bahan
bacaan dari keratan majalah dengan perbagai tema.
Keratan inilah yang sekarang ini aku
gunakan untuk pelajar membuat aktiviti nilam. Sesuai sekali kerana ia
pendek sahaja. Keratannya berwarna warni dan kualiti kertas juga lebih baik. Didalamnya
padat dengan maklumat yang sudah disusun ringkas oleh penulis tetapi cukup
untuk memberi ilmu baru kepada pembacanya. Dan lagi satu, ia tidak perlu
dicetak dan kalau hilang pun aku halalkan sahaja.
Alhamdulillah, dengan sedikit elemen
tambahan, pendekatan nilam kali ini menunjukkan peningkatan. Aku tidak lagi
memaksa pelajar membeli dan membawa buku nilam kesana kemari. Sebaliknya aku
sediakan untuk mereka helaian sinopsis. Helaian itu diisi dan dihantar serta
merta selepas membaca. Dengan ini aku telah jimatkan satu lagi langkah
memproses data nilam iaitu menyuruh guru lain memungut dan mengesahkan buku
nilam.
Bilangan bacaan diisi terus kedalam pangkalan data oleh pengawas pss
yang bertugas.
Melalui cara ini aku dapat pastikan yang
pelajarku benar-benar membaca dan memperoleh maklumatnya. Semoga satu keratan yang dibaca
akan meninggalkan kesan dan menambah satu dua perbendaharaan kata mereka.
Daripada tiada langsung...at least something is better than nothing.
No comments:
Post a Comment